Zdrowe nawyki żywieniowe.
Zdrowe odżywianie ma bardzo duży wpływ nie tylko na nasze samopoczucie, ale przede wszystkim na stan naszego zdrowia. Odgrywa bardzo istotną rolę w profilaktyce wielu chorób w tym np. choroby
Przyprawianie na skuteczne odchudzanie
Każdy z nas wie, że jeśli chcemy schudnąć to najważniejsza powinna być dla nas odpowiednia dieta. Czy to jednak oznacza masę wyrzeczeń?
Czy naprawdę musimy pozbywać się z naszego
Marchewkowe wypieki
Marchewka to niezastąpiony składnik wielu surówek, sałatek a nawet ciast. Wypieki z marchewki są proste w przygotowaniu, a zarazem bardzo smaczne. Przepisy z marchewki na ciasta coraz częściej wykorzystywane
Leki od Matki Natury
Nasze babcie i mamy często, kiedy byliśmy przeziębieni dawały nam syrop z cebuli albo czosnek. Jak się okazuje, było to najlepsze, co mogły nam dawać. Warzywa mają wiele składników odżywczych, które
Ważność skierowania na badania krwi
Podstawowymi elementami leczenia są badania takie jak chociażby morfologia oraz stosowanie środków farmaceutycznych. Te pierwsze w większości przypadków wykonujemy ze specjalnym skierowaniem
Dlaczego warto ograniczyć cukier?
Cukier można znaleźć dosłownie w każdym produkcie spożywczym, nawet jeśli nie jest on czymś, co kojarzymy ze słodkim smakiem. To zadziwiające, ale cukier może być w takich produktach
Witamina D występowanie w produktach. Do czego jest nam potrzebna witamina D? Produkty bogate w witaminę D
Witaminy można dzielić w różny sposób – możemy wyróżnić te rozpuszczalne w wodzie lub tłuszczach oraz te, które

Generalizowanie nie jest najlepszym możliwym sposobem określania ludzkich potrzeb, zwłaszcza gdy mówimy o produktach niezbędnych do funkcjonowania naszych organizmów. Moda na zdrowy tryb życia i diety spowodowały, że cukry zaczęły być uznawane za zbędne, a wręcz szkodliwe. Choć oczywiście bez części z nich możemy się spokojnie obyć, niektóre są konieczne, żeby nasze ciało mogło właściwie działać. Jak dzielimy cukry i które z nich są dla nas istotne?

Węglowodany proste i złożone – podstawowy podział

Podstawowy podział wymienia węglowodany proste i złożone. Cukrami prostymi w dietetyce określa się cukry składające się z jednej cząsteczki sacharydy, czyli monosacharydy lub disacharydy – z dwiema cząsteczkami. Najważniejszym dla naszego zdrowia węglowodanem jest glukoza. To najprostszy cukier. To on jest głównie wchłaniany do krwi z pokarmu, a też bywa magazynowany w wątrobie. Z niego nasz organizm jest w stanie wytworzyć wszystkie potrzebne mu inne cukry.

Jak dzielimy cukry? Inne rodzaje cukrów

Oprócz wymienionych cukrów prostych w żywności pojawiają się również cukry złożone – mniej niezbędne i trudniej przyswajalne. Do najczęściej występujących zalicza się: skrobię, glikogen i celulozę.